fbpx
Back

E-Commerce jako rozszerzenie firmy

Czyli rozwianie wątpliwości w temacie sklepów internetowych

Na wstępie…

Technologia idzie do przodu w niesamowicie szybkim tempie. Jeszcze niedawno nikomu nie przyszłoby do głowy robienie zakupów przez Internet, bez wychodzenia z domu.

Czym jest E-Commerce?

E-Commerce to najprościej mówiąc handel elektroniczny. Jest nim wirtualny świat sklepów, który daje w ręce konsumenta całe zaplecze handlowe. Nie odbiega on bardzo od rzeczywistości lecz ma jedną, najistotniejszą przewagę – wszystko mamy pod ręką i wyszukanie czegoś w sklepie zajmuje zazwyczaj mniej niż błądzenie po jego rzeczywistym odpowiedniku.

Wady i zalety sklepu internetowego

Prowadzenie E-Commerce dla swojego sklepu ma wiele zalet:

  • Wysoka marża w przypadku sprzedaży produktów cyfrowych. Koszty produkcji pozostają takie same bez względu na to, jaka ilość zostanie sprzedana. Własny sklep internetowy pozwala uniknąć opłat transakcyjnych za każdą sprzedaż, co przekłada się na jeszcze większe zyski.
  • Sklep ma potencjał na dotarcie nawet do globalnej bazy odbiorców. Do zakupów użytkownik potrzebuje jedynie dostępu do Internetu, adresu Internetowego sklepu i karty płatniczej niezależnie od tego w jakiej części świata się on znajduje.
  • Jest to zautomatyzowany biznes, który funkcjonuje 24/7. Oznacza to, że dopóki sklep widnieje w Internecie, klient może w dowolnej chwili przejść przez cały proces zakupowy i dokonać płatności nawet w środku nocy, kiedy my jeszcze spokojnie śpimy.
  • Stronę E-Commerce można łatwo zoptymalizować. Przyspieszenie ładowania strony, polepszenie prezentacji produktów, udoskonalenie opisów, zmiana banneru reklamowego czy zupełna edycja wyglądu np. strony tytułowej brzmi dużo prościej niż przewieszanie ubrań, mocowanie półek na ścianach, poziomowanie obrazów, przyklejanie tapet czy wyburzanie lub stawianie ścian… prawda?
  • Rozwój i powiększanie bazy produktów jest dużo prostsze niż w przypadku sprzedaży detalicznej offline. Na stronie sklepu ustalamy taką liczbę produktów, którą jesteśmy tylko w stanie magazynować i nie musimy nic fizycznie prezentować.
  • Marketing w niskiej cenie pozwala na dotarcie do sporej ilości klientów dzięki zaawansowanym narzędziom. Konfigurowanie reklam, które wyświetlają się klientom na odpowiednich stronach pozwala na zwiększenie rozgłosu a co za tym idzie – więcej sfinalizowanych transakcji.

Zalet można wymieniać naprawdę dużo, jednak jak powszechnie wiadomo, Internet jest miejscem w którym większość użytkowników zupełnie instynktownie i odruchowo podaje swoje dane osobowe oraz informacje płatnicze, odpuszcza zakupy w przypadku nieopłacalnej lub niewygodnej wysyłki, zwroty produktów występują częściej niż w przypadku sprzedaży offline a ilość konkurencji z którą musimy się liczyć jest znacznie większa. Idą za tym następujące wady:

  • Oferując użytkownikom możliwość zakupów internetowych sklep jest jednocześnie zobowiązany do zapewnienia im bezpieczeństwa. Sprowadza się to do uważnego wyboru usługodawcy hostingu WWW, posiadania certyfikatu SSL oraz bacznego obserwowania aktualizacji zabezpieczeń platformy na której znajduje się strona internetowa.
  • Należy opracować skuteczną politykę wysyłkową. Brać pod uwagę trzeba koszt wysyłki, firmę transportową, opakowanie, możliwość wysyłki międzynarodowej w przypadku handlu zagranicznego oraz możliwość wysyłki zwrotnej. Idealną strategią jest znalezienie środka pomiędzy wydatkami sklepu a wydatkami klienta. Oferowanie drogiej wysyłki, której koszt pokrywa w 100% klient może go odstraszyć, jednakże pokrycie wszystkich kosztów dostawy przez sklep może być niekiedy nieopłacalne.
  • Ponieważ klienci nie są w stanie wypróbować oferowanych przez sklep produktów, należy się liczyć z obowiązkiem przyjmowania zwrotów. W celu zapewnienia klientom najlepszych warunków do robienia zakupów, każdy sklep powinien posiadać własną politykę zwrotów, która jasno określa czego klienci mogą oczekiwać w odniesieniu do procedur i warunków przyjmowania zwrotów.
  • W sieci widnieją tysiące sklepów internetowych. Jeżeli branża sklepu jest bardzo popularna to ilość konkurencji będzie równie duża. Aby zachęcić użytkownika do wyboru właśnie Twojego sklepu musisz go jakoś zachęcić na przykład oferując wysoką jakość produktów, szybką obsługę klienta itd. Mając właściwe plany marketingowe, Twój sklep zdobędzie uznanie znacznie szybciej od konkurencji.

Rozwój technologii – lenistwo

Coraz więcej osób decyduje się na zakupy online zamiast zakupów stacjonarnych (offline). Wraz z rozwojem technologii zainteresowanie E-Commerce gwałtownie rośnie i coraz więcej sklepów rozważa wdrożenie własnego sklepu internetowego.

Postawmy się teraz na miejscu przeciętnego konsumenta. Załóżmy, że jesteśmy zainteresowani kupnem spodni, ale do najbliższego sklepu stacjonarnego mamy godzinę drogi w zatłoczonym autobusie.

Okazuje się jednak, że sklep do którego chcieliśmy się wybrać posiada oprócz sklepu stacjonarnego swój własny sklep internetowy, na którym oferuje dosłownie cały asortyment. Z ciekawości postanawiamy na nią zajrzeć. Strona wczytuje nam się w parę sekund, znaleźliśmy kategorię spodni w kolejne parę sekund a na liście popularnych wzorów spodni pojawiła się jedna para spodni, która przypadła nam do gustu. Ma ona przejrzysty opis, kuszącą cenę i występuje w paru wersjach kolorystycznych.

Ale co z rozmiarem?
W „specyfikacji” ukazuje nam się tabela rozmiarów więc sięgamy po miarę i wykonujemy potrzebne pomiary.
Teraz już wiemy jaki według producenta powinniśmy kupić rozmiar. Przechodzimy przez proces zakupowy bez jakiegokolwiek problemu, wypełniamy potrzebne dane, płacimy i czekamy. Następnego dnia nasze spodnie dostarcza nam kurier.
Wszystko się zgadza. Wzór jest taki jak na stronie, kolor jest dobrze odwzorowany, jakość materiału na najwyższym poziomie i co najważniejsze – „dobrze leżą”.

Należałoby się w tym momencie zastanowić ile wysiłku przeznaczyłby klient, gdyby miał się dostać do naszego sklepu stacjonarnego. A może nie mielibyśmy na wystawie akurat tych spodni, które go interesują? A może nie podobałby mu się kolor? E-Commerce otwiera bramę do świata wirtualnego w którym kwestia zajmowania miejsca na wystawę produktów równa się tylko z zajęciem miejsca na dysku usługodawcy hostingu Internetowego (zdjęcia, opisy itd.). Nie przeznaczając na to fizycznego miejsca jesteśmy w stanie zaprezentować użytkownikom dosłownie wszystko co możemy dla nich zaoferować.

A czy Twój sklep jest gotowy na sprzedaż internetową? Skontaktuj się z nami i porozmawiajmy na ten temat!