fbpx
Back

SEO i SEM

Czym są? Jakie są ich różnice? Dla kogo?

Słowem wstępu

W tym artykule chcę przedstawić Ci czym jest SEO i SEM, czyli dwa często spotykane skróty występujące w świecie marketingu internetowego. Słychać o nich praktycznie wszędzie. Mówi się o ich niesamowitych zastosowaniach oraz jak to bardzo ważne jest przykładanie się do jednych i drugich, ale na co one tak faktycznie wpływają i jakie mają skutki oraz czy aby na pewno jest to odpowiednie rozwiązanie dla nas rzadko kiedy usłyszymy od innych.

Ale nic się nie martw! Przychodzę z pomocą i w prosty sposób wytłumaczę Ci od początku czym jest SEO i SEM. Powiem Ci kiedy należy zainwestować w jedno, bądź drugie rozwiązanie. Jaki mogą, a nawet powinny wywrzeć wpływ na dokonywanie konwersji na naszej stronie. I wiele więcej!

Dlatego nie przedłużając, zapraszam Cię do lektury.

Małe podstawy

Czym jest wyszukiwarka?
Jest to program, bądź strona, których głównym zadaniem jest (jak sama nazwa wskazuje) wyszukiwanie najbardziej dopasowanych wyników do wpisanych fraz wyszukiwania. Taką wyszukiwarką może być bardzo popularny Google, czy też Bing, Yahooo!, Yandex i wiele innych.

Nawet platformy społecznościowe posiadają swoje wyszukiwarki jak na przykład Facebook, Instagram, a nawet TikTok. Co prawda działają one na innej zasadzie, ponieważ ich działanie skupia się głównie we własnym zakresie bez odnajdywania wyników poza serwisem.

Ważnym elementem jest fraza kluczowa, czyli ciąg znaków oddzielony kropką, przecinkiem, bądź spacją. W prosty sposób można to przedstawić za pomocą tego przykładu:

Pan Andrzej poszukuje firmy zajmującej się praniem dywanów w biurach. Powodem jest wylanie soku pomidorowego przez jednego z współpracowników u pana Andrzeja w firmie.

Pan Andrzej otwiera swoją ulubioną przeglądarkę np. Google Chrome i w pasku wyszukiwania wpisuje „czyszczenie dywanów Kraków”. W tym przypadku frazy kluczowe to czyszczenie, dywanów (dywany) i Kraków. Na bazie tych trzech fraz/haseł wyszukiwarka zaproponuje wyniki segregując je od tych, które według niej są najbardziej wartościowych dla Pana Andrzeja.

SEO… Moje ty SEO!

Zacznijmy więc od krótkiej, książkowej definicji.

SEO (od ang. Search Engine Optimization), to tłumacząc dosłownie na j. polski Optymalizacja Wyszukiwarki. No ale co to dokładnie oznacza? Najprościej mówiąc są to wszelkie działania organiczne mające na celu poprawienie wyników pozycjonowania naszej witryny w wynikach wyszukiwania.

W teorii można byłoby postawić tutaj kropkę i zakończyć definicję, jednakże pojawiło nam się nowe sformułowanie działania organiczne. Czym one są?

Działania organiczne

Są to wszelkie działania, które związane są z działaniami bezpośrednio na naszej stronie niewymagające płatnych działań reklamowych. Żeby Ci to jeszcze bardziej uprościć dobrym przykładem jest między innymi ten wpis. Tak jak wcześniej wspomniałem, ważne są słowa kluczowe. To dzięki nim właśnie czytasz ten artykuł, bądź odnośnik do niego mogłaś/eś znaleźć w naszych mediach społecznościowych.

Wszystko dzięki temu, że zainteresował Cię jakiś temat. Wyszukiwarka znalazła najbardziej dopasowane do Twojego zapytania wyniki i zaproponowała Ci je na jednym z pierwszych dziesięciu miejsc. Stało się tak, bo uznała nasz artykuł za najbardziej właściwy dla Ciebie.

W tym miejscu zapewne masz pytanie „Ale jak to uznała, za najbardziej właściwy dla mnie?”.
Już spieszę z wyjaśnieniem i kolejną dawką wiedzy.

Analiza

Każda przeglądarka „analizuje” naszą stronę pod kątem ogólnej czytelności jak i właściwego SEO. Spełnienie jak największej ilości podpunktów w dokonywanej analizie daje nam możliwość poprawienia widoczności naszej witryny.

Poniżej zamieszczam ogólną listę właściwego SEO i czytelności według wtyczki YoastSEO.

SEO właściwe

  • Fraza kluczowa
  • Rozmieszczenie frazy kluczowej
  • Wewnętrzne odnośniki
  • Fraza kluczowa w nagłówku
  • Atrybuty alternatywne dla obrazków
  • Fraza kluczowa w tytule SEO
  • Wychodzące odnośniki
  • Obrazki
  • Fraza kluczowa we wstępie
  • Długość frazy kluczowej (z reguły 4 wyrazy)
  • Gęstość frazy kluczowej
  • Fraza kluczowa w opisie meta
  • Długość meta opisu
  • Użyta fraza kluczowa
  • Fraza kluczowa w bezpośrednim odnośniku
  • Długość tekstu
  • Długość tytułu SEO

Czytelność

  • Słowa łączące
  • Strona bierna
  • Następujące zdania
  • Rozkład nagłówków
  • Długość akapitów
  • Długość zdań

Spora lista?
W sumie to nie. Tworząc treści może okazać się, że rzeczy do poprawy masz niewiele. Większość uzupełnia się samoistnie. Przeważnie jak zaczynasz tworzyć treści możesz spotkać się z niespełnionym warunkiem SEO. Wynika to z tego, że najzwyczajniej jesteś na początku. Większym problemem jest, informacja, że według analizy stworzony wpis jest niezdatny do użycia.

Co wtedy? Oczywiście nie można się załamywać, tylko zakasać rękawy i podejść do tematu jeszcze raz. Zaczynamy od przeczytania całości, analizy pod kątem wymienionych podpunktów z listy i dążymy do perfekcji.

Są jednak pewne wyjątki takie jak podstrony w szablonie naszej witryny, które w rezultacie nie pełnią funkcję faktycznej strony, a są one jedynie składową na dany element. Zrobiło się ciut skomplikowanie, ale już tłumaczę.

Najprostszym przykładem są szablony dla WordPress, które zawierają na przykład dedykowane zakładki z portfolio, komentarzami, opisem pracowników itp. Najczęściej są one tworzone za pomocą edytorów wpisów, a swoje odwołanie mają jedynie do małego, w porównaniu do całości, bloku na stronie. Realnie pisanie biografii naszego pracownika na 3000 słów jest ciut bezsensowne, oczywiście nikomu nie ubliżając.

Najzwyczajniej rzadko kiedy klienta będzie obchodzić życiorys naszego pracownika, a jego realne umiejętności i dlaczego to właśnie on należy do naszego zespołu. Dlatego właśnie w takich przypadkach należy skupić się na tym aby opis był odpowiedni pod kątem czytelności całości niżeli jego SEO w postaci odnośników itp. danego elementu.

SEM, że dał reklamę

Definicja

SEM(od ang. Search Engine Marketing), to płatne działania mające na celu poprawienie pozycjonowania naszej witryny w wyszukiwarkach internetowych.

Tutaj na chwilę się zatrzymamy, ponieważ za działania SEO również możemy zapłacić. Główna różnica polega na tym, że w przypadku SEO pracujemy wyłącznie na tym co może nam zaoferować nasza strona i na tym co nie wymaga dodatkowego budżetu na reklamy, a nie ich obsługę. W SEO jak i SEM jeżeli zdecydujemy się na korzystanie z usług agencji marketingowych takich jak nasza, należy wziąć pod uwagę koszty związane z obsługą, jednak do SEM należy doliczyć również niezależny budżet reklamowy.

Budżet reklamowy

Jest niezależną od agencji marketingowej opłatą, która pobierana jest z reguły przez firmy, które dają Ci możliwość reklamowania się w swoich usługach. Najczęściej są to Google, Facebook, LinkedIn i TikTok. Oczywiście nie zapomnij o portalach aukcyjnych, portalach niezależnych itp.

Obsługująca nas agencja marketingowa oblicza najbardziej odpowiedni dla Ciebie budżet na bazie Twoich oczekiwań względem samej kampanii i do jakich działań należy skłaniać użytkowników. Ale o tym w innym artykule 😉

Topienie pieniędzy

Być może i przesadnie określiłem temat nagłówka, ale taka może być niestety bolesna prawda. Bardzo często klienci bez większego doświadczenia inwestują przynajmniej kilkaset złotych miesięcznie i jedyną zmianą jaką widzą, to zmniejszające się saldo na ich koncie.

Aby tego uniknąć, jeżeli nie masz doświadczenia najlepiej jest jednak skorzystać z pomocy agencji marketingowych/marketingu internetowego w przypadku bardzo złożonych kampanii. Jeżeli jest to prosta kampania, możemy skorzystać z tak zwanych szybkich kampanii zautomatyzowanych. Najczęściej jednak nie jest to idealne rozwiązanie pod kątem optymalizacji budżetu reklamowego i istnieje ryzyko, że wdrożona kampania nie przyniesie oczekiwanych rezultatów faktycznych.

No, a co dla mnie i kiedy?

SEO

Stosuj zawsze, szczególnie w pierwszych fazach rozwoju strony. Nie mówię tutaj o pisaniu potężnych artykułów kilka razy w miesiącu. Najzwyczajniej zadbaj o to, aby twoja strona główna wraz z podstronami spełniały znaczną większość kryteriów pozycjonowania organicznego (lista na górze).

Jeżeli jednak masz czas, jak najbardziej postaraj się wycisnąć ze swojej witryny jak najwięcej.
Pisz, twórz i publikuj jak najwięcej, ale pamiętaj o zachowaniu jakości.

W przypadku kiedy tego czasu Ci brakuje, skorzystaj z pomocy copywritera, bądź agencji marketingu internetowego. Za odpowiednią kwotę zadbają o to, aby tworzyć jakościowe i regularne wpisy za Ciebie.
Oprócz tego agencja sprawdzi Twoją całą stronę pod kątem ewentualnych poprawek i na Twoje życzenie wdroży je za Ciebie. Pamiętaj, że czasem w celu optymalizacji SEO należy wprowadzić zmiany w kodzie, bądź wdrożyć dodatkowe narzędzia wspomagające organiczne pozycjonowanie.

SEM

Jeżeli Twoja strona spełniła wszelkie wymagania pod kątem SEO i nie masz zamiaru dalej brnąć w zasięgi organiczne, warto zastanowić się nad SEM. Wymaga to znacznie mniej nakładu czasowego, jednakże potrzebna jest znacznie większa wiedza specjalistyczna.

Najlepiej w tym przypadku jest skorzystać z pomocy agencji marketingowych, jeżeli planujesz przeznaczyć większe sumy miesięczne na przykład 2000 zł/msc na samą reklamę. Za pomocą profesjonalistów każda przeznaczona złotówka będzie na siebie zarabiać, a być może za jakiś czas Twoje 2000 zł wygeneruje trzykrotny dochód…

SEM jest idealne jeżeli nie masz czasu, to algorytmy, bądź inne osoby pracują na sukces Twojej strony.
Ze znacznie wyższym nakładem finansowym, możesz osiągnąć czołowe wyniki wyszukiwania znacznie szybciej. Pamiętaj, że do koszty SEM często mogą być sumą: koszty obsługi kampanii + budżet reklamowy.

Jeżeli robisz to samemu, dodaj czas i budżet reklamowy 😉

Podsumowanie

Oba rozwiązania są dobre, jednakże samej/emu musisz podjąć decyzję w którą stronę chcesz iść. Jeżeli dysponujesz sporym zapleczem czasowym, inwestuj w SEO. Nie masz czasu? Inwestuj w SEM.

Jeżeli nie do końca wiesz w którą stronę chcesz iść, warto w takich przypadkach zaczerpnąć porady u eksperta z zakresu marketingu internetowego, który zaproponuje idealne rozwiązanie dla Ciebie. Przygotuje on również indywidualną strategię działań dla Twojego biznesu i pomoże z ich wdrożeniem.

Pamiętaj, że nawet idealne SEO czy SEM nie przyniesie Ci odpowiednich konwersji, jeżeli oferowane przez Ciebie produkty, bądź usługi będą na bardzo niskim poziomie.